Kubel-tvillinger samles i HIF efter seks år hos de gule i Horsens

image Foto: Kasper Adelfred
16. august 2019 kl. 16:40

SENIOR - Der bliver skrevet klubhistorie imorgen, når førsteholdet hjemme i Mosen møder Herning Fremad.

Victor Kubel, 17-årig midtbanespiller med opvækst og bopæl i Hedensted, debuterede for nylig på HIF's førstehold efter sit skifte fra AC Horsens' U19-mandskab. Han har spillet begge kampe i sæsonen indtil videre, og han har imponeret.

Nu kommer også hans tvillingebror, Mathias Kubel, til klubben, fortæller førsteholdstræner Kasper Adelfred, der har udtaget dem begge til morgendagens opgør i danmarksserien.

Kubel-tvillingerne skiftede til AC Horsens i en alder af 11 år i 2013. De begyndte at spille på Horsens' bedste U13-hold i mesterrække 1, og siden er det blevet til en masse gode oplevelser i den gule trøje. Men - nu var tiden altså kommet til at prøve noget nyt. Først for Victor - og så for Mathias, der er 11 minutter yngre.

- Jeg ville gerne prøve kræfter med seniorfodbold, og det var naturligt for mig at skifte tilbage til Hedensted, hvor ambitionerne og niveauet er højt, og hvor jeg kender flere af spillerne. Bl.a. Nicolai Givskov og Mathias Kahr Christensen. Samtidig er Mikkel Ahle, Jonas Perra og Nikolai Sawicki Eriksen kommet med inde fra Horsens, og nu kommer Mathias så med også. Det er i det hele taget bare dejligt at komme tilbage til noget, jeg kender. Noget, der føles som hjemme, siger Victor Kubel, der startede i HIF som fem-årig.

Victor i kamp mod Odder IGF søndag 14. august. Foto: Palle Herløv.

Både Victor og Mathias bor hos forældrene i Hedensted, så nu kan de tage cyklen til træning i stedet for bussen eller toget nordpå og hjem igen. Det giver lidt mere frihed i hverdagen, hvor der også skal være tid til lektier og ungdomsliv.

- Min plan er at spille i Hedensted i minimum to år, til jeg bliver student. Så drømmer jeg om at spille collegefodbold i USA eller komme til Australien. Det helt store mål er superligaen og et liv som professionel. Jeg er kun 17 år, så jeg har god tid, og jeg tror på det, siger Victor Kubel.

Morfar og far har også førsteholdskampe på cv'et
Tvillingernes morfar, 69-årige Henning Kubel, har også en fortid i Hedensted IF, og her skal vi formentlig omkring 50 år tilbage.

Siden kom deres far, Bo Nordestgaard Jensen, til byen, hvor han spillede seniorfodbold i starten af 00'erne sammen med folk som Søren "Swayze" Jensen, Peter Klode, Michael Sindberg, Jens Erik Skibsted og Poul Baltzer.

Bo nåede 29 optrædender på førsteholdet fra 2001-03. Han har også været aktiv som træner og frivillig i en årrække, og han tørner stadig ud for super-oldboys i ny og næ.

Han glæder sig til at se sine sønner sammen på den lokale hjemmebane:

- Det er da sjovt, at jeg nu kan se dem i den klub, hvor vi har haft vores gang i lang tid. Jeg har fulgt med i førsteholdets kampe og set nogle stykker de senere år, men det er tit ramlet sammen med drengenes kampe for AC. Jeg kan garantere, at det bliver til flere ture i Mosen fremover, siger Bo Nordestgaard.

SE OGSÅ: Videooptakt til Hedensted IF - Herning Fremad

- Jeg har altid sagt til Victor og Mathias, at de skal spille dér, hvor det er sjovt. Om det så hedder serie 6 eller U19 division - det gør ingen forskel. De har selv valgt at fortsætte her i Hedensted, og det, synes jeg, er et tegn på, at klubben har noget godt at tilbyde de unge. Den bakker dem op, når de som børn rejser til større naboklubber og prøver talentet af, og den tager imod dem med åbne arme, hvis de vender hjem igen. Jeg ved, at Victor har været meget positivt overrasket over den modtagelse, han har fået, og det var fedt for ham at spille på hjemmebanen med så mange tilskuere, siger Bo Nordestgaard.

Lørdagens kamp fløjtes i gang kl. 13.30.