50-kamps-jubilar og topcorer: Holdet gør mig skarp foran målet

image Mikkel Thisgaard er topscorer med syv mål i ni kampe for HIF's førstehold i jyllandsserien. Arkivfoto: Palle Herløv
18. maj 2016 kl. 21:09

SENIOR - Der skal syv til mange, som man siger. Og netop syv mål er, hvad førsteholdets topscorer Mikkel Thisgaard nu er oppe på ni runder inde i turneringen.

De syv fuldtræffere gør ikke alene den 20-årige angriber til den mest målfarlige på sit hold. Han er samtidig topscorer i hele jyllandsserien efterfulgt af tre spillere, der har nettet fire gange: Rune Graugaard (Hatting/Torsted), Mike Andersen (Fredericia fF) og Armin Lemes (Brædstrup IF).

- Jeg tror, der er to grunde til, at jeg rammer plet lige nu. For det første er vi gået over til at spille med to i stedet for én angriber. Jeg er flyttet fra kanten og op som angriber sammen med Rasmus Jørgensen. De fleste hold i rækken er vant til at holde øje med kun én mand i front, så der er blevet mere plads til mig nu. Derudover har jeg bare haft tur i den og tro på tingene, fordi det går så godt for holdet. Det smitter af, giver selvtillid og gør mig endnu skarpere, siger Mikkel Thisgaard til hedenstedif.dk.

- Jeg er ikke ret stor, men jeg er hurtig. Med Rasmus liggende ved siden af mig som en stærk spiller, der kan modtage bolden og spille den i dybden, har vi fundet en opskrift på succes, da der ikke er mange jyllandsserie-forsvarere, der kan følge med, når jeg sætter tempo på, tilføjer topscoreren.

Runder skarpt hjørne imorgen
Når årets helt store tilløbsstykke i Mosen, Majfest-kampen mod Hatting/Torsted, fløjtes i gang i morgen kl. 19, er det samtidig Thisgaards kamp nummer 50 i den grønne trøje. Han debuterede i 1-0-nederlaget til Esbjerg fB 9. august 2014.

Han kom til Hedensted efter at have spillet i Vejle Boldklub i to år fra 2012 til 2014. Her oplevede han en helt anden kultur, end det er tilfældet i Hedensted.

- Jeg vil ikke sige, at vi ikke var venner i VB. Vi var bare meget mere konkurrenter, og det kunne mærkes til træning, hvor det var tydeligt, hvem der var en del af førsteholdet, og hvem der "bare" fyldte op i truppen. Der blev set ned på nogle. Her i Hedensted har vi fået skabt en fantastisk kultur, hvor man endda kommer til træning, selv om man døjer med lidt skavanker. Man bliver siddende og taler med hinanden efter træning og efter kamp. Og folk accepterer hinanden og er en del af klubben, uanset om man spiller på første- eller tredjeholdet. Det er rigtig fedt, siger Mikkel Thisgaard, der startede sin fodboldkarriere som tre-årig i Uldum IF.

Ligesom holdkammeraterne og folk i og omkring klubben håber han, at mange vil bruge nogle timer i morgen aften på at skabe en flot ramme omkring kampen mellem HIF og Hatting/Torsted, da en sådan kamp altid er noget særligt for en Hedensted-spiller:

- Det er altid fedt, når der er mange, der kigger på. Og så glæder jeg mig over at runde kamp nummer 50. Det gør lige det hele et hak mere spændende, lyder det fra Mikkel Thisgaard.