Klubrekord: Nicolai spillede sin kamp nummer 295 for førsteholdet

image Foto: Dorte Adelfred
01. maj 2019 kl. 09:45

SENIOR - 32-årige Nicolai Givskov skrev klubhistorie, da han lørdag løb på banen til sin førsteholdskamp nummer 295.

Dermed skubbede han Peter Klode ned på andenpladsen.

Nicolai er født og opvokset i Hedensted, hvor han startede i fodboldklubben som seks-årig. Han havde sin far som træner, til han var 15 år, og førsteholdsdebuten fik han året efter mod Nørre Snede 31. oktober 2004. Det var en kredskamp om det jyske mesterskab i serie 3, som HIF endte med at vinde.

I 2007 skiftede han til Holstebro Boldklubs 2. divisionshold efter bl.a. at have været rygtet til Vejle og AGF, hvor han havde prøvetrænet.

- VB så mig som en udviklingsspiller og ville gerne have mig derind, men jeg ville først lige træne med i AGF, inden jeg bestemte mig. AGF havde ikke plads til mig på daværende tidspunkt, for de havde udviklingsspillere nok, og imens jeg havde været til træning i AGF, havde VB så hentet Marc Pedersen, som nu er i SønderjyskE, siger Nicolai Givskov.

- Derfor var det ikke de helt samme vilkår, de kunne tilbyde mig, som de havde lagt på bordet inden jeg tog til træning i AGF.

Herefter kontaktede Holstebro Boldklub den unge HIF-forsvarer, og det virkede som et fint sted at videreudvikle sig. Han nåede 60 kampe for klubben og scorede 10 mål.

Han skiftede tilbage til Hedensteds serie 1-hold pr. 18. august 2009, fordi han trængte til at komme hjem til sin familie og finde ud af, hvad der skulle ske i hans liv. Dengang spillede han på den centrale midtbane sammen med bl.a. Jesper Skov Larsen.

26.000 minutter. Så mange minutter - minus en slat - har Nicolai spillet for "De Grønne", har træner Kasper Adelfred regnet ud.

Vigtigt at bidrage med mere end talent
- Jeg er meget stolt over, at jeg har været i klubben i så lang tid. Det viser, hvor meget klubben betyder for mig og den jeg er. Når man har spillet så mange år og kampe for klubben, mener jeg, det er vigtigt at have bidraget med mere end bare at spille på førsteholdet. Jeg har både været ungdomstræner i klubben, siddet i seniorudvalget, da det eksisterede og hjulpet til diverse arrangementer, siger Nicolai Givskov.

- Jeg synes, det er vigtigt, at man yder en indsats på de områder og dermed giver mere end bare sit fodboldtalent, ligesom Peter Klode også gjorde igennem sin tid i klubben.

- Jeg er stolt over, at vi har spillere, der har knyttet sig så meget til klubben. Det er 15 år siden, Nicolai startede på vores førstehold, og jeg synes, det er imponerende at bruge så meget af sin karriere i klubben, siger formand Henrik Lundsgaard Nielsen i tv-indslaget herunder.

Kristian Bonde spillede sin førsteholdskamp nummer 200 mod Viborg FF.