HIF tilknytter Thomas Gravesen som first team coach

image Arkivfoto: Palle Herløv
Af P. Haren
01. april 2021 kl. 08:10

SENIOR - Hedensted IF har indgået en aftale med den tidligere landsholds- og Real Madrid-spiller, Thomas Gravesen.

Gravesen får titlen ’first team coach’, ligesom det er tilfældet med Lars Jacobsen, som onsdag blev præsenteret som den ene halvdel af HB Køges nye trænerduo, hvor Daniel Agger udgør den anden – med titel af cheftræner.

Det er uvist, hvad forskellen er på de to titler foruden det åbenlyse, at den ene er dansk og den anden engelsk.

Det glæder HIF’s formand Henrik Lundsgaard Nielsen, at det er lykkedes at hente så stor en profil ind i trænerstaben omkring førsteholdet.

- Det er jo noget, der har været længe undervejs. Vi havde snøren ude efter ham som spiller, allerede da han i sin tid skiftede fra Madrid til Celtic. Spar Købmanden ovre i Bredgade stod sammen med tøjbutikken Mr. Carsten klar med et flot sponsorat, der skulle gøre det muligt, men dengang var han ikke klar til at tage skridtet. Det er han så nu, hvor alderen mere er til en plads som træner, siger Henrik Lundsgaard Nielsen til hedenstedif.dk.

Thomas Gravesen ser frem til at prøve kræfter med trænergerningen, som han ikke har den store erfaring med.

- Jeg må lære det hen ad vejen og suge til mig fra Kasper Adelfred og Brian Rasmussen. Jeg er taknemmelig for, at en klub som Hedensted ser muligheder i at gøre mig til en del af det ambitiøse setup, de har omkring førsteholdet, siger Thomas Gravesen.

Drømmen om den grønne trøje
Han stammer fra Daugård, så han har kendt til HIF siden barndommen.

- Jeg drømte faktisk længe om at spille for klubben, da jeg var knægt. Det gjorde vi alle sammen hjemme i Daugård. Der var noget helt særligt ved den dér grønne trøje. Den ville man gerne vise sig frem i, siger Gravesen.

- Af forskellige årsager endte jeg inde i VB i stedet, men jeg har fulgt HIF’s flotte udvikling gennem alle årene, og jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke har siddet ved siden af folk som Beckham og den originale Ronaldo og pralet af, at jeg altså kom fra en by tæt på Hedensted. Den slags vækker respekt blandt folk, der virkelig har forstand på fodbold.

Aftalen mellem HIF og Thomas Gravesen træder i kraft i dag den 1. april. Den udløber, når det sidste påskeæg er spist.