Højdepunkter

Den sportslige udvikling
På den sportslige front har udviklingen også været til at få øje på. I 1988 havde klubben et B-hold i de fleste rækker og A-hold i enkelte rækker og den langsigtede målsætning var at få A-hold i flest mulige rækker.

Da dette mål blev indfriet, blev der sat et nyt mål, nemlig at få flest mulige hold i de jyske mesterrækker. Siden slutningen af 1990'erne er det gået stærkt. Via et enkelt drengemesterrækkehold, der vandt deres række og derfor deltog ved de uofficielle Danmarksmesterskaber for første gang i klubbens historie, har HIF kvalificeret sig til at få stadig flere mesterrækkehold. I 2003 havde klubben for første gang fået tildelt mesterrækkehold i alle fire rækker fra sæsonstarten.

Den flotte fremgang kan også aflæses på pigefodbolden, der nu tæller over 100 af ungdomsafdelingens ca. 430 spillere. For første gang i flere år havde HIF i 2003 et 11-mands damejuniorhold, og med store årgange hele vejen ned, ser det lyst ud for pigefodboldens fremtid i HIF.

Gode rammer på Hedensted Stadion
Både Dansk Boldspil Union og Jysk Boldspil Union har øjnene åbne for klubbens gode faciliteter. De har gennem årene i samarbejde med klubben arrangeret både nationale og internationale kampe på Hedensted Stadion. Klubhuset er indrettet med 12 omklædningsrum, cafeteria, mødelokaler, balkon med udsigt over opvisningsbanen og et stort, lyst fællesrum på 1. sal.

Internationale kampe:
1989: Europamesterskab for U/16 landshold
1992: DM for lilleputter i indefodbold
1994: Europamesterskab for U/16 landshold
2001: International U/17 turnering
2002: McDonald's Fodbold Cup, finalestævne

Herudover har HIF markeret sig med flere mesterskaber:
1946: Jysk Mester i A-rækken
1970'erne: Danske Mestre i DGI, Juniordamer
1988: Jysk Mester i indefodbold, pigerækken
1998: Jyske Mestre i drenge- og lilleputrækkerne
2002: Jysk Mester i juniorrækken
2002: Jysk Mester i indefodbold, Lilleput
2004: Jysk Mester i Serie 3
2007: Jysk Mester i pige juniorrækken
2007: Jysk Mester i indefodbold, Drenge A
2008: Jysk Mester i indefodbold, Drenge A
2012: Oprykning til danmarksserien

Samarbejde med Vejle Boldklub
I 1995 var Hedensted IF én af forgangsklubberne i etableringen af et formaliseret samarbejde mellem Vejle Boldklub og fire andre klubber i omegnen . De andre klubber var Billund IF, Gauerslund IF og Jelling fS. Samarbejdet fik navnet KUV, som er en forkortelse af Klubsamarbejde om Ungdomsfodbold på Vejleegnen. I dag har samarbejdet deltagelse af 22 klubber. Formålet med samarbejdet kan sammenfattes på følgende punkter:

- at skabe et bedre forhold mellem VB og omegnsklubberne
- at levere ydelser fra VB til omegnsklubberne
- at forestå talentudviklingen for områdets bedste spillere
- at sikre, at det er de rigtige spillere, der skifter til VB
- at sikre, at spillerne skifter til VB på det rigtige tidspunkt
- at udveksle erfaringer omkring praktiske ting
- at intensivere træner- og lederudviklingen

Gennem samarbejdet forpligtede omegnsklubberne sig til at deltage med de allerbedste spillere i 10 talenttræningssamlinger, hvor VB sørger for trænere. Efter sæsonen blev det vurderet, om nogle af spillerne ville kunne begå sig på Vejles førstehold året efter.

I 2014 droppede man samarbejdet med Vejle Boldklub til fordel for et samarbejde med AC Horsens.