U19: En tvivlsom generalprøve giver en god premiere

image Foto: Jimmi Nielsen
04. august 2022 kl. 13:38

UNGDOM - Hedensteds U19-drenge mødte Gauerslund i forårets sidste test inden sæsonstart. Kampen endte 0-2 til Gaurslund.

Cheftræner Jimmi Nielsen sætter ord på kampen her:

Igen spillede vi tre halvlege á 30 minutter, og igen bragte vi 20 spillere i aktion. Alle skal have lov at vise sig frem uanset forudindtaget niveau, ligesom det handler om at stimulere drengenes selvindsigt og selvforståelse.

Det er vigtigt at få synliggjort, hvor de hver især er, hvilket niveau de har p.t., og hvad skal der til for at flytte sig.

Grundlæggende spiller drengene rigtig godt første 60 minutter mod Gauerslund. Vi får annulleret et mål, brænder for tomt mål osv. Lidt den samme sang som i vores tidligere testkampe.

Vi er generelt lidt ineffektive i afslutningsspillet, hvilket gjorde, at drengene ikke fik skabt et overtag på scoretavlen. Lidt synd.

Jeg tænker, at boldbesiddelsen i den første time vel hed 70/30 i vores favør, men hvad kan vi bruge det til? Det handler om, hvordan vi forvalter det spillemæssige overtag og om vi får lagt noget på hylden.

Gauerslund har dog en stor chance 20 sekunder inde i anden halvleg, hvor vores forsvar stadig var til pause i deres hoveder.

De sidste 30 minutter er rimelig lige, men vi er stadig i overtag på bolden. Vi skaber bare ikke nok og slet ikke store chancer.

Vi laver et dumt frispark uden for feltet, og vores små drenge kunne ikke matche Gauerslunds noget fysisk større spillere på indlægget, så bum: 0-1. Når vi er de mindste, og skal forsvare ved standarder, så er det satme om at sidde tæt, men denne gang lod vi dem få alt for meget tid og plads.

Målet til 0-2 kom efter en friløber til allersidst, da vi ville udligne lidt for ivrigt og smed for mange folk frem. Lidt unødvendigt, men det er fedt, at drengene udviser frustration ved ærgerrighed og vilje. De vil det bare, også selv om det var en testkamp.

Resultatet og konklusionen på to ugers opstart er derfor:

• Vi spiller fire testkampe-  tre på de seneste fem dage.
  • Vi har brugt 26 spillere på de fem dage. Næsten hele Liga 3-truppen har været i kamp.
  • Vi har mødt herreseniorhold fra serie 1 og tre Liga 1-hold, hvor to af dem med sikkerhed kommer til at præge toppen.
  • På kuglen er vi bedst i alle kampe og i flere faser meget overlegen. Det er også der, vi har haft vores fokus i opstarten.
  • Vi har set knap 15 nye spillere i aktion.
  • Vi har forsvaret os rigtig godt de sidste to testkampe imod stærke hold. Og det er altså ikke altid let at forsvare sig på omstillinger, for der er man som udgangspunkt altid i ubalance.
  • Ingen af vores modstandere har kunnet score imod os i åbent spil foruden Herning.

Konklusionen kritisk set på det positive parameter må være, at vi er på rette vej på possession-delen. Vi er blevet markant bedre til at forsvare på omstillinger. Truppen er stor, de unge byder sig enormt til, og niveauet er rigtig fint. Nu skal vi bare i fællesskab have hævet topniveauet.

Forståeligt og kalkuleret er der noget på ressourcefronten og relationelt, der ikke er, hvor det skal være endnu oven på ferien og måske med alkohol i spandevis involveret - samtidig med en masse nye spillere.

Endvidere mangler vi lidt fra nogle af de 'gamle', som skal til at steppe op, hvis de ikke skal overhales indenom af de unge.

Vi har slåsset lidt med kulturen i foråret ift. træningsvillighed, engagement, ærgerrighed og tempo, når vi var sammen. Det blev lidt uengageret, tempo- og attitudeforladt, og så kan man ikke vinde kampe. Man spiller kampe, som man træner. Vi fik egentlig fint fat sidst på foråret, og det havde jeg håbet, kom med ind i opstarten, men ferie, manglende form og tilbageslag ift. mentaliteten har gjort, at vi skal være meget efter de gamle for, at de ikke tager de unge med i faldet.

Hvis vi vil noget i begge rækker og udvikle os, så nytter det ingenting, at vi kun spiller flot fodbold. Så er faktorer som vilje, attitude, parathed og det at være ærekær omkring sine opgaver vigtige, når vi spiller. Det vinder altså mere end flot fodbold.

Der skal dog slet ikke herske nogen tvivl om, at jeg er meget positivt overrasket over, hvad drengene har rendt og lavet de sidste to uger.

Jeg havde slet ikke forestillet mig, at de ville finde hinanden så fint allerede. De har adaptet de forskellige positionelle, taktiske dispositioner. Det kan vel minde om en succeshistorie fra "Gift ved første blik", for hvem vidste, hvad vi gik ind til?

Både assistenttræner Casper og jeg selv elsker at arbejde med drengene, for de bliver bedre hele tiden, og vi er meget fortrøstningsfulde for den kommende sæson. Nu er kunsten bare at ville det nok, men ikke ville det for meget. Vi har ikke travlt.

Vi vil samle og skabe det fedeste udviklingsmiljø i området, få lavet nogle voksne fodboldspillere ud af de unge og samtidig give dem en rigtig god oplevelse med fodbolden.

Nu gør vi os klar til kampen på lørdag ude imod Brabrand, og som slaget ved Salamis, Persere vs. Grækere, så håber vi, at selv om vi er klare underdogs, at vi på trods af at være de på papiret svageste, kan lokke Brabrand i lidt fælder undervejs og få et fint resultat med. Det er ikke altid de største, der vinder. Det er charmen ved konkurrencer.

Vi glæder os og vi tror på drengene!