U19: 'Succes med succes på' gør, at nye spillere udefra får øjnene op for HIF

image Arkivfoto
Af HIF Kommunikation
22. november 2022 kl. 20:31

UNGDOM - Hedensted IF kan se tilbage på en sæson, der kommer til at gå over i klubhistorien som et helt særligt kapitel.

Førsteholdet i danmarksserien ligger flot placeret på femtepladsen med en enkelt kamp tilbage i år.

Andetholdet rykker op i serie 1, tredjeholdet rykker op i serie 2, fjerdeholdet rykker op i serie 4, kvinderne rykker op i jyllandsserien, U19 bliver i Liga 1 og Liga 3 skal i mesterskabsspillet, hvor de seks puljevindere møder hinanden til foråret.

Ser man længere nede, i U16, får man øje på endnu en oprykning, da holdet i den kommende sæson spiller Liga 2.

Det er ganske enkelt imponerende hele vejen rundt, hvis vi selv skal sige det. Det er i hvert fald ikke sket før, at alle HIF’s seniorhold og ældste ungdomshold ligger så højt placeret.

Det glæder blandt andre Jimmi Nielsen, der er træner for U19-drengene, og som har været i klubben i to års tid.

- Vi smider janteloven til side, og siger højt, at det her er satme fedt! Det er alle hold, der har kæmpe succes, og det er vi stolte af. Det er fantastisk at være en del af, siger 48-årige Jimmi Nielsen, der netop har forlænget sin aftale med klubben med yderligere et år fra den 1. januar.

Han mener, at en del af succesen skyldes det meget velfungerende setup, hvor spillere træner sammen på tværs af hold og årgange.

- Det betyder, at U16-spillere prøver kræfter med U19, mens U19 stifter bekendtskab med seniorfodbold. I seniorafdelingen er man heller ikke låst fast til et bestemt hold. Hvis man er dygtig nok, er vejen åben for at avancere til et hold højere oppe, og sådan en ”gulerod” er ekstrem vigtig at kunne tilbyde, når man gerne vil tiltrække og fastholde spillere, siger Jimmi Nielsen.

- Det har også resulteret i, at vi har lånt spillere af hinanden til kampe. Vi har blandt andet en gruppe U19’ere, der har trænet og spillet fast med danmarksserien. Vi har kort fortalt mikset ungdommens power med rutinen hos de andre. Det er succes med succes på, siger han.

Nye spillere henvender sig allerede
Og succes har det jo med at smitte af. Det mærker Jimmi Nielsen på den måde, at han allerede har fået henvendelser fra nye folk udefra, der er interesseret i at skifte til HIF til den kommende sæson.

- Jeg er lige blevet kontaktet af en spiller fra Tørring, og vi har i forvejen folk fra så forskellige steder som Lindved, Billund, Vinding, Horsens og Vejle foruden selvfølgelig alle dem fra Hedensted. Det siger noget om, hvor attraktivt et tilbud vi har, når folk kommer langvejs fra for at være med, siger Jimmi Nielsen.

HIF har som de seneste fået tilgang af målmand Frederik Knigge fra Horsens og Sander Olsen fra Grejs, som begge var med i en Liga 3-træningskamp mod Dalum, som HIF vandt 8-0.

- Vi er fuldt ud klar over, at vi ikke kan måle os med Vejle Boldklub og AC Horsens, der spiller i U19 Ligaen, men vi har altså det tredjebedste her i Hedensted i form af Liga 1 (mellem Ligaen og Liga 1 er 1. division, som kun er for licensklubber og Superligaklubber). Hvis vi skal højere op, er der krav om halv- og fuldtidsansatte i klubben, ligesom der er en række andre krav fra DBU, som vi nu og her slet ikke kan leve op til. Det er heller ikke målet - vores mål er at skabe en klub med attraktiv ungdomsfodbold, som de bedste kan bruge som et springbræt til at komme videre, siger Jimmi Nielsen.

U19-drengene holder vinterpause nu. Træningen starter igen til januar.