HIF fornyer Liga 1-licens og ansætter transitionstræner

image Arkivfoto
19. juni 2023 kl. 07:00

BØRN & UNGDOM - Klubben har oprettet en ny stilling som transitionstræner, og den første til at påtage sig den opgave i HIF er Steffen ”Emmer” Mikkelsen.

Det oplyser sportschef Alex Nørlund.

Som transitionstræner står man for spillernes individuelle udvikling i forhold til overgangen fra det ene hold (årgang) til det næste, og i det her tilfælde handler det om spillernes bevægelse fra U15 til U19.

- Det her er et signal om, at vi mener det seriøst, når vi siger, at vi gerne vil talentudvikle de unge. Det er en væsentlig opgradering af setuppet, at vi nu opretter sådan en stilling. Det handler om at sikre fødekæden helt op til vores hold i eliteafdelingen, og en del af arbejdet omfatter at lave planer for hver enkelt spiller, siger Alex Nørlund til hedenstedif.dk.

- Steffen har vist, at han er en dygtig træner. Han blev "Årets træner" i 2022, hvor han først vandt jysk mesterskab med U16 og efterfølgende rykkede klubbens serie 2 op i serie 1. Han kender mange af spillerne på tværs af holdene, så han er uden tvivl den helt rigtige mand i den her rolle, siger Alex Nørlund.

Steffen Mikkelsen vil desuden være assistenttræner på U19 Liga 1, hvor Andreas Smedegaard bliver cheftræner efter Jimmi Nielsen. På den måde kan han følge de kommende seniorspillere, som træner med danmarksserieholdet om mandagen.

HIF har netop fået fornyet sin licens som U19 Liga 1-klub, hvilket ifølge Alex Nørlund er ekstremt vigtigt for hele udviklingsprojektet og et cadeau fra DBU, der belønner klubbens planer for de unge. Andre klubber som eksempelvis Gauerslund og Vejle Boldklub har ikke fået fornyet deres licens.

- Med den her udmelding håber vi selvfølgelig, at nye spillere udefra får øjnene op for de muligheder, vi giver dem i Hedensted IF. At vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil udvikle vores egne talenter helt nedefra, så de får de bedste betingelser for at udvikle sig og nå de mål, vi som klubber sætter for dem i samspil med deres forældre, siger Alex Nørlund.

Helt konkret bliver det også transitionstrænerens opgave at holde kontakten til de spillere, der tager på efterskole- og udlandsophold, så de vender tilbage til klubben, hvis lysten er der.

Klubben mangler pt. en ny cheftræner for U19 Liga 3.