Scholz følger i Elkjærs fodspor i Belgien

02. januar 2013 kl. 08:00

SENIOR - Flere af hans holdkammerater spiller på danmarksserieholdet i Hedensted, men for den 20-årige Alexander Scholz starter et nyt fodboldeventyr på fredag, når han tiltræder som professionel i den belgiske klub KSC Lokeren.

Dermed går han i Preben Elkjærs fodspor i den belgiske klub. Alexander Scholz har skrevet kontrakt for de næste to og et halvt år med belgierne. Han scorede fem mål i 21 kampe for Stjarnan på Island i 2012. Her havde han et civilt job på et lager ved siden af fodbolden.

- Min agent har selv spillet syv sæsoner for Lokeren, og han kender klubbens præsident. Det var årsagen til, at jeg kom til prøvetræning i Lokeren, og det gik så godt, at jeg fik kontrakt, siger Alexander Scholz i et interview i dagens udgave af Horsens Folkeblad / Vejle Amts Folkeblad.

- Jeg er hentet til klubben som midterforsvarer. Klubben har to rutinerede midterforsvarere i forvejen, men den ene er ude med en skade i to måneder, og det kan blive min chance. Desuden stopper den ene af de to midterforsvarere til sommer, så mit mål er at erobre den ledige plads fra næste sæson, men i første omgang kan jeg ikke forvente en stamplads, siger han.

Opkaldt efter Preben Elkjær
Flere af Lokerens spillere skal med til African Nations Cup, og det er en anden mulighed for Alexander Scholz.

- Der hænger et stort bil- lede af Preben Elkjær i klubhuset, og en af spillerne i førsteholdstruppen hedder Preben. Han er en ung lovende kantspiller og er opkaldt efter Preben Elkjær, fortæller han.

Lokeren er på tredjepladsen i den belgiske liga, og træneren er blevet udnævnt som årets fodboldtræner i Belgien.

Alexander Scholz startede ligesom Thomas Gravesen sin fodboldkarriere i Daugård IF. Han fortsatte som ungdomsspiller i Hedensted IF, og da han startede på Vejle Idrætsefterskole i 2007, skiftede han til Vejle Boldklub.

Han nåede fire ungdoms- landskampe på U-19-landsholdet, tre af dem som holdkammerat med Horsens-målmanden Frederik Rønnow, og han er ubesejret på landsholdet med tre sejre: 1-0 over Skotland, 3-0 over Sverige og 2-0 over Norge samt 1-1 mod Grækenland.

Nicolai Boilesen fra Ajax Amsterdam og Casper Sloth fra Aarhus GF er to andre af hans holdkammerater.

I sin tid i VB nåede han 17 divisionskampe, men i sommeren 2010 stoppede han.

- Jeg havde svært ved at overskue det hele med landskampe, klubfodbold og skolen, så jeg holdt et halvt års pause, men det er ikke noget problem for mig i dag, siger han. Det var en god oplevelse at være på Island. Nu handler det 100 procent om fodbold, men hvis jeg får tid til det, vil jeg overveje at studere filosofi eller litteratur, men i første omgang gør jeg alt for at lære flamsk hurtigst muligt.

Alexander Scholz tager alene til Lokeren, og der er ikke andre danskere i klubben. Den belgiske turnering starter allerede den 19. januar.

Kilde: Tommy Poulsen, Horsens Folkeblad / Vejle Amts Folkeblad