HIF-sportschef Alex Nørlund: 'Målet er divisionsfodbold i 2025'

image Arkivfoto: Palle Herløv
Af HIF Kommunikation
19. juni 2022 kl. 20:18

KLUBNYT - Sæsonen er fløjtet af for de fleste af klubbens hold, og det er tid til at kigge fremad og sætte nye mål.

Sportschef Alex Nørlund glæder sig over, at det lykkedes førsteholdet at overleve i danmarksserien oven på et efterår, hvor tingene ikke gik vores vej.

Samtidig glæder han sig over, at klubben for første gang nogensinde har haft et hold i U19 Liga 1, et U16-hold, der vinder rækken og mandag kan blive jyske mestre. At andetholdet bliver i serie 2. At kvinderne formentlig rykker op i serie 1. At U15 nåede til kvartfinalen om det jyske mesterskab.

Og sådan kan vi blive ved.

- Der er blevet leveret over hele linjen, når man lader blikket glide hen over tabellerne for klubbens mange hold. Det er vildt imponerende! I dag sikrede herrernes tredjehold endda oprykning til serie 3 i sæsonfinalen ude mod Bjerre Herred, siger Alex Nørlund.

- Og så synes jeg, det er værd at fremhæve U19-drengene, der slutter som nummer seks i den allerførste sæson i liga 1. Det er absolut godkendt, for de har taget et stort skridt op i en noget sværere række, og så er der naturligt en masse ting, man lige skal finde sig til rette i. De spiller i øvrigt også i Liga 1 næste sæson.

- Det er gået lidt op og ned med andetholdet i herrernes serie 2, men de har heldigvis præsteret en flot slutspurt, så alt ser ud til at lykkes, og så er der førsteholdet, der med en super flot halvsæson her i foråret har hentet de points, der skulle til at sikre danmarksseriefodbold i Mosen. Det glæder mig personligt, da jeg engang stod i loungen og lovede som cheftræner, at den sidste kamp i jyllandsserien dengang også ville blive den sidste i HIF's klubhistorie. Ihvertfald for førsteholdets vedkommende. Nu har vi været ret tæt på at rykke ned, men alle på og omkring holdet har knoklet for at undgå det, og nu fortsætter vi arbejdet hen imod det helt store mål, der hedder, at der skal spilles divisionsfodbold i Hedensted i 2025, siger Alex Nørlund.

- Men én ting er de sportslige resultater. Hvad med alt det andet, der også skal fungere og optimeres, hvis klubben skal blive ved med at rykke sig opad?

- Jamen, det er klart, at det på mange måder er det letteste i verden - og nok særligt i fodbold - at sætte nogle målsætninger op i forhold til resultater. Det gør man tit, fordi det er let at vurdere, om man er lykkes med at nå målet. Som klub har vi også nogle klare mål om at kunne tilbyde vores medlemmer nogle unikke faciliteter og et klubmiljø, der er fedt at færdes i. Her er vi nået et stykke, men vi er ikke færdige endnu. Vi har eksempelvis fået bedre parkeringsforhold, vi har opsat et hegn bag målene på opvisningsbanen, indkøbt en smart robot til klipning af selvsamme opvisningsbane og sågar installeret et vandingsanlæg i banen, så den altid står knivskarpt. Det kommer dog af forskellige årsager først i brug engang i efteråret.

- Hvad med omklædningsrummene?

- De har også fået en tur. Der er lavet nogle ting, der giver klubfølelse. Noget grønt lys og et stort HIF-logo på væggen i gangen. Her er vi heller ikke færdige endnu, for den slags tager tid.

- Det hele handler i sidste ende om at skabe en klub, der også er et naturligt samlingssted for byens borgere i weekenderne. Vi kan heldigvis konstatere, at besøgstallet har været bedre her i foråret i forhold til tidligere. Måske hænger det sammen med, at vi har arbejdet på at skrue op for synligheden ved blandt andet at være mere til stede på Instagram og Facebook, ligesom HIF-TV er kommet i gang igen.

- Internt blandt spillere og trænere arbejder vi videre med at styrke det, man kan kalde "HIF-familien". Her forsøger vi at skabe bedre transition og bånd mellem holdene i danmarksserien, serie 2 og U19 ved eksempelvis at lave fællesspisninger. Jeg er overbevist om, at de mest succesrige fodboldklubber er dem, hvor det sociale fungerer. På sigt er det det, der kan gøre, at vi kan rykke os det næste skridt op i divisionsfodbolden, siger Alex Nørlund.