Allan Worsøe: Det er status quo på DS-holdet

27. marts 2013 kl. 08:00

SENIOR - En vinterpause med Hedensted IF på femtepladsen i danmarksserien – det havde de færreste vist turdet håbe på, men det er altså et faktum. Og det’ endda med kun tre points til Gentofte-Vangede på førstepladsen, der giver oprykning til 2. division.

Cheftræner Allan Worsøe betegner da også klubbens historiske, første halvsæson i danmarksserien som en succes med flotte resultater undervejs.

- Det gik over al forventning både spille- og resultatmæssigt. Vi skal huske, at vi inden sæsonstarten havde som mål bare at blive i serien og undgå hurtig nedrykning, så det at overvintre i top fem så tæt på de to forjættede oprykningspladser, vi aldrig havde drømt om, kan kun betegnes som en succes, siger Allan Worsøe.

Hvilken kamp husker du bedst fra efteråret?

- Jeg husker den første på udebane i Næstved, hvor vi intet vidste om hverken vores egne eller modstanderens styrke. Da var vi på hælene de første 25 minutter og tænkte ”Wauw, velkommen til danmarksserien”, siger Allan Worsøe.

Næstved bragte sig foran efter 19 minutters spil.

- Men vi viste god moral og bed os ind på hjemmeholdet, så vi endte med at vinde fuldt fortjent på baggrund af anden halvleg.

Det gjorde man via scoringer fra Jonas Rode og Ronni Knudsen.

- Det var også specielt med de to første udekamp mod Greve (1-1) og Ringsted (3-3), hvor vi spillede uafgjort. Mod Ringsted var det et rent drama i anden halvleg, da de fik udlignet i det 95. minut. Det var vildt.

- Og så var der selvfølgelig vores hjemmebanesejr over Marstal-Rise den 3. november, hvor der var 5-600 tilskuere og en masse tilrejsende fra udeholdet. Spillemæssigt var det den bedste præstation i efteråret, vurderer Allan Worsøe.

Fysikken blev afgørende
Skiftet fra jyllandsserien til danmarksserien medførte en lang række ændringer både på og uden for banen. F.eks. var der pludselig regler for, hvilken farve strømpetapen må have og fotografer skulle være iklædt orange overtræksveste med ordet ”Presse” påtrykt. Den slags tager man med et smil, for det vidner blot om, at klubben er på vej op i rækkerne.

- Vi viste hurtigt, at vi spillemæssigt kunne være med. Her var der ingen problemer. Den største forskel lå i tempoet og i fysikken, da det ofte kneb for vores spillere at følge med de sidste 20-25 minutter i de første otte kampe. Vi havde kun tre uger i sommerferien til at forberede os til den nye sæson, så på den baggrund var det forståeligt. Desværre er jeg overbevist om, at netop fysikken var årsag til, at de første uafgjorte kampe ikke blev til sejre, siger Allan Worsøe, der håber, at det samme ikke gør gældende her i foråret.

På niveau med de bedste
Ser man på truppen nu, sammenlignet med før vinterpausen, er der antalsmæssigt ikke sket ændringer.

Jonas Dahlgaard, 22 år, var det første nye navn allerede inden pausen, men han var ikke spilleberettiget i efteråret efter sit skifte fra Tørring/Ølholm. Her er tale om en offensiv spiller, hvis kvaliteter i form af kropsstyrke, hurtighed, tekniske finurligheder og gode skud vi allerede har set flere tydelige eksempler på.

Fra Horsens Freja er kommet den lille, lynhurtige og teknisk dygtige angriber Ali Omari, 21 år, som bl.a. viste sig frem med to scoringer i testkampen mod Brabrand den 9. februar.

Atik Askari, 23 år, er skiftet fra Vinding SF og senest er Alexander Kreutz kommet til på prøve. Han har tidligere spillet i AC Horsens og i 2. division for Middelfart.

- Spillemæssigt må tilgangen af de nye spillere kompensere for vores tab, så jeg mener stadig, at vi fodboldmæssigt er på niveau med de bedste hold i danmarksserien, siger Allan Worsøe.

Tre spillere står ikke til rådighed i foråret.

Rasmus Jørgensen skal på guideskole i Tyrkiet, Jonas Malberg er rejst et halvt år til Australien og Lasse Fogh rejser rundt i Østen, mens færingen Bogi Reinert-Petersen rejste hjem uden at give besked. Han så ellers ud til at være en spændende spiller, som vi i Hedensted aldrig nåede at se i form efter skiftet fra Vejle.

Hvordan vil du beskrive holdet?

- Det er et spændende og teknisk godt hold, hvor alle kan føre bolden frem ad banen. Jeg er mest spændt på at se, om vi kan stå distancen rent fysisk, for der skal være plads til, at enkelte spillere er slidte efter 10 kampe. Det kan ikke undgås, siger Allan Worsøe, der betegner holdets evne til at lukke få mål ind som en væsentlig styrke i betragtning af rollen som oprykker.

- Og så er vi gode i omstillinger og i spil i små rum. Det er det, tilskuerne er fascineret af at se herude i Mosen. Vi kan dog stadig blive bedre til at skabe chancer længere fremme ad banen, når vi er i boldbesiddelse.

Er målet for sæsonen ændret qua den gode placering?

- Nej, det er det ikke. Vi tager det positivt, at vi ligger godt placeret, men vi har stadig som mål at blive i danmarksserien, for vi har mange unge spillere, der ikke har behov for et unødigt pres fra omgivelserne i form af for store forventninger.

Og favoritterne?

- Jeg tror, Gentofte-Vangede og Ringsted er favoritter til at rykke op. Der er flere sjællandske hold over os, så vi skal være tilfredse, hvis vi ender i top fem.