Jonas Andersen er HIF's nye fyrtårn i front

image Foto: Vejle Boldklub
26. august 2020 kl. 18:10

SENIOR - 21-årige Jonas Søgaard Andersen med en fortid i bl.a. Vejle Boldklub skifter til Hedensted med øjeblikkelig virkning.

HIF har dermed sikret sig en 190 centimeter høj angriber med erfaring fra 2. division i VSK Aarhus og Kolding IF, 1. division i VB og den tyske regionalliga.

- Jonas er lidt af en ønskespiller for os, så da chancen opstod for at tilknytte ham til vores trup det næste halve år, indtil han skal til USA, var vi ikke i tvivl. Jonas er en stor og stærk offensivspiller, som besidder nogle andre spidskompetencer end dem, vi allerede har i truppen. Det giver os taktisk nogle muligheder, vi ikke har haft før, siger cheftræner Kasper Adelfred.

- Planen var jo egentlig at jeg skulle til USA og spille collegefodbold på Santa Clara i Californien nu her, men på grund af corona blev mit ophold derovre udskudt til januar. Derfor var det naturligt for mig at finde en klub i nærområdet, og da jeg kender træner Brian Rasmussen fra min U19-tid i VB, var der ikke så meget overvejelse at gøre, siger Jonas Andersen.

Lige nu går han på idrætshøjskolen i Vejle, og han glæder sig over at kunne kombinere det med fodbold i Hedensted.

Fire landskampe og et mål på cv'et
Jonas Andersen startede karrieren i barndomsklubben Vinding SF og skiftede som U15-spiller til Vejle Boldklub, som han forlod til fordel for FC Fredericia for en kort bemærkning.

Han kom tilbage til Vejle og brød igennem på klubbens U19-ligahold i foråret 2017, hvor han underskrev sin første professionelle kontrakt. Den sommer debuterede han desuden på U18-landsholdet i en kamp mod Grækenland. Det var 8. juni, og Danmark tabte 0-1.

I returopgøret 11. juni sejrede Danmark 5-2 med Jonas Andersen som effektiv indhopper og målscorer til 4-2 efter bare syv minutter på banen. Siden blev det til to kampe og et mål for U19-landsholdet i to 1-0-sejre over henholdsvis Rumænien og Cypern.

Han debuterede for Vejles førstehold i en kamp mod Herfølge 6. august 2017. VB vandt den kamp 4-2. Siden blev det til i alt 16 førsteholdskampe og to mål for vejlenserne, og i mellemtiden kom en periode som udlejet til Kolding IF, tyske SC Weiche 08 i Flensburg og såmænd en prøvetræning i den engelske Premier League-klub Brighton & Hove Albion.

I januar 2020 meldte VB imidlertid ud, at Jonas Andersen ikke indgik i trænerens fremtidsplaner, og parterne forhandlede en ophævelse af hans kontrakt på plads 12 måneder før planlagt udløb.

Samtidig indgik han en lejeaftale med VSK Aarhus om at spille der i første halvdel af året, og dermed er vi fremme ved nutiden, hvor det altså er Hedensted, der får glæde af hans kvaliteter i den netop sæson, der lige er skudt i gang.

Velkommen til klubben!

Vi slutter lige af med den her video fra november 2017: