DS: Sæsonens sidste kamp spilles i dag - målet om overlevelse er nået

image Arkivfoto: Palle Herløv
18. juni 2022 kl. 10:11

SENIOR - Med en enkelt kamp tilbage i dag, lørdag, er det tid til at gøre status over Hedensted IF's sæson i danmarksserien, hvor førsteholdet nu har været med siden 2018.

Målet om at kæmpe sig opad i tabellen og i sidste ende sikre overlevelse efter et hårdt efterår blev nået med en flot pointhøst her i foråret og sommeren. Med en sejr over gæsterne fra Aarhus Fremad i dag kan HIF slutte af som nummer seks i puljen, men vi må erkende, at det til tider har set svært ud.

Cheftræner Nicolai Givskov var imidlertid meget sikker i sin sag, da han nogle dage før forårets første turneringskamp sagde til hedenstedif.dk, at han "tror på, at vi undgår nedrykning, hvis vi bare henter 15-20 points."

Status nu er, at holdet har hentet 20 points her før den sidste kamp, der spilles kl. 14.

- Jeg er meget tilfreds med, hvordan tingene er forløbet. Ikke "bare" det, at vi har skrabet de nødvendige points sammen. Det er måden, vi har gjort det på med et koncept baseret på angrebsfodbold, hvor det er os, der skal frem ad banen. Jeg vil vove den påstand, at vi kun har stillet os ned defensivt i kampen mod Svendborg-Oure. Ellers har vi angrebet med stort mod og masser af selvtillid, og det har givet os de points, vi står med nu, siger Nicolai Givskov.

- Det handler lidt simpelt sagt om at gå ind til kampene med et mål om, at det er os, der skal have bolden og holde den på vores fødder længst muligt, så vi kan skabe chancer den vej. Der er noget mentalt ved at turde angribe og fastholde troen på, at det nok skal lykkes.

- Hvor meget har de nye spillere betydet for jeres overlevelse? Eksempelvis Valdemar Sadrifar og Martin Lauritsen.

- De har begge to bidraget helt vildt. De fem kampe, vi havde Valdemar med, viste han enormt høj klasse over hele linjen. Det gjorde han til samtlige træninger og kampe, for han købte 100 procent ind i det, vi havde gang i, og holdkammeraterne tog imod ham, som om han havde været her altid.

- Martin kom til og står nu som forårets topscorer med otte mål. Ikke kun for os men blandt alle spillere i rækken. Det er stor klasse af så ung en gut, og det var præcis en træfsikker angriber som ham, vi stod og manglede. Det var betydet meget.

- Hvad betyder det for klubben mere generelt, at vi nu har haft et danmarksseriehold uafbrudt siden den første oprykning tilbage i 2018?

- Jamen, jo længere tid vi er deroppe, jo mere taler historikken for, at vi har et højt niveau. Man kan først vise omverdenen, at man er en rigtig danmarksserieklub, når man har været der stabilt i en årrække, og det har jo stor værdi, når man skal snakke med potentielle, nye spillere. Sikkert også, når man skal sælge sponsorater. Alt det her er frugterne af godt trænerarbejde, der er lavet over mange år først af Allan Worsøe og siden Alex Nørlund, Kasper Adelfred og Brian Brøsted Rasmussen. De har gjort, at klubben har kunnet rykke sig gradvist, og det bygger vi andre videre på nu, siger Nicolai Givskov.

- Er der noget særligt, du vil huske sæsonen 2021-22 for?

- Jeg synes, vi har spillet underholdende kampe, hvor vi har skabt masser af chancer og scoret et fint antal mål. Det startede allerede ved den allerførste kamp hjemme mod B1913 (sejr på 4-1). Vi har spillet en del tætte kampe, og vi har formået at score sene, afgørende mål. Og så var der kampen mod Tarup-Paarup, hvor vi var bagud to gange og alligevel scorede to mål i undertal, så vi vandt 4-2. Det er den slags, der viser, hvad det her hold kan. At lige meget hvad der sker, bliver vi ved med at tro på, at vi kan vinde.

- I prøvede også det modsatte, husker jeg…

- Ha, ja, det er rigtigt! I udekampen mod netop dagens modstander fra Aarhus Fremad var det dem, der afgjorde sagerne på det allersidste spark, da de scorede på frispark til 2-2. Det var helt sikkert en kandidat til årets flotteste mål.

Dagens kamp spilles som nævnt kl. 14 i Mosen. Kom ud og ønsk drengene og holdet bag god ferie og tillykke med endnu en sæson i danmarksserien.