Fredag går det løs i Mosen: Majfest-kampen er noget særligt for en HIF'er

image Arkivfoto
10. maj 2023 kl. 17:17

SENIOR - Der venter en stor oplevelse i Mosen på fredag, når det er tid til den årlige Majfest-kamp.

Lige præcis dén kamp er nemlig noget ganske særligt for en Hedensted-spiller, for der kommer masser af mennesker på stadion, som er med til at bakke op om holdet og lade spillerne mærke følelsen af fodbold på højeste niveau. Sådan næsten da.

- Jeg har selv spillet på stadions med flere tusinde tilskuere, men alligevel er netop Majfest-kampen hjemme i Hedensted en ting, jeg husker tilbage på som noget specielt. Alle er glade og i godt humør, man kan høre, hvordan det summer af liv fra tivoliet, og vejret ser endda ud til at blive godt på fredag. Jeg tænker, vores unge spillere går ind til kampen med sommerfugle i maven de første ti minutter, og derfra handler det bare om at nyde oplevelsen og selvfølgelig hente en sejr, siger specialtræner Kenneth Qvist.

Fredagens modstander i danmarksserien er bundholdet fra Otterup. HIF vandt den omvendte kamp med 3-0 tilbage i marts, men selv om fynboerne ligger sidst i rækken, skal man aldrig undervurdere dem, påpeger Kenneth Qvist.

- På så højt niveau som danmarksserien er der ikke nemme modstandere, uanset om de ligger øverst eller nederst. Alle kampe er svære, så hvis ikke man selv leverer 100 procent over hele linjen, kan man sagtens få problemer mod et - på papiret - ringere hold. Jeg ved, at Otterup har været plaget af skader i starten, men de er på vej op i omdrejninger igen nu. Omvendt skal vi selv ud og bevise over for os selv og alle andre, at sidste uges nederlag på 5-0 ovre i Odense var en enlig svale. Det er vigtigt for vores selvforståelse og ambitionerne om at slutte sæsonen som nummer 1, siger Kenneth Qvist.

- Der er ingen oprykkere fra rækken i den her sæson, så hvorfor er det egentligt vigtigt at vinde den?

- Jamen, det er det, fordi vi hele tiden skal vise, at holdet og klubben generelt er på vej i den rigtige retning op mod 3. division. Det kan godt være, vi kun får æren ved at slutte som tophold, men udadtil kan det være et vigtigt trækplaster i forhold til potentielle nye spillere og sponsorer. De kigger kun på, hvem der ligger nummer 1. Ingen bemærker anden- og tredjepladsen. Derfor går vi benhårdt efter førstepladsen, og så gælder det ellers om at bygge videre på den fremgang, der har været der det seneste halvandet år, siger Kenneth Qvist.

Kampen mod Otterup fløjtes i gang klokken 18.45.