HIF går elitevejen med opprioritering af udvikling og rekruttering af unge talenter

image Arkivfoto: Palle Herløv
Af HIF Kommunikation
06. april 2023 kl. 06:20

SENIOR - Der er for længst skruet op for ambitionerne i Hedensted IF, hvor målet er at spille divisionsfodbold i 2025. Nu bliver der sat yderligere handling bag ordene.

Det bliver der ved etableringen af en eliteafdeling, som omfatter spillerne på danmarksserieholdet, serie 1 og U19 Liga 1, oplyser sportschef Alex Nørlund.

- Det bliver vores tre elitehold, hvor fokus vil være på udvikling af den enkelte spiller i et træningsmiljø, hvor man bliver belønnet for at tage sporten seriøst. Det her skal ses som et tilbud for dem, der vil det allermest, og vi tør satse på de unge spillere, siger Alex Nørlund.

Det handler for sportschefen om at gøre op med en til tider lidt gammeldags kultur, der præger mange serieklubber. En kultur, hvor man "sætter overliggeren efter middelgruppen", som han formulerer det.

- Faktum er, at der altid vil være en top og en bund i en fodboldklub. Hvis man konstant skal tilgodese alle på samme måde, forsømmer man netop at udvikle de bedste. Det er grundlæggende derfor, vi nu melder ud, at vi deler spillerne op i en eliteafdeling og en breddeafdeling, siger Alex Nørlund.

Hvad med bredden?

- Jamen, dem er der naturligvis stadig plads til. Vi kommer til at være en klub, der rummer begge dele: eliten og bredden. Uanset, hvilket hold man spiller på i Hedensted, vil der også fortsat være stort fokus på sammenhold og et godt socialt fællesskab, for det er værdier, vi aldrig kommer til at gå på kompromis med.

- Folk udefra ved godt, at vi har et godt omklædningsrum, som man siger, og det vil altid være vores varemærke. Én ting er timerne på træningsbanen – noget andet er dem, man tilbringer sammen med holdkammeraterne i omklædningsrummet, siger Alex Nørlund.

Foto: Palle Herløv

Hvad vil I helt konkret gøre for at sætte handling bag ordene?

- Jamen, vi har blandt andet allerede øget antallet af personer i trænerstaben, så vi faktisk kan tilbyde syv trænere i eliteafdelingen. Det er ret ekstraordinært, for det vil jo sige, at vi har en træner pr. seks-syv spillere og læg dertil en ekstra målmandstræner. Det giver muligheden for at arbejde målrettet med den enkelte spillers udvikling på og uden for banen, og det er hele ideen med at lave noget eksklusivt, at vi adskiller os fra de andre klubber omkring os.

- Talentudviklingen har som sagt - siden vi satte os 2025-målet om divisionsfodbold - været helt afgørende, og fremover kan vi garantere, at hvis man kommer til Hedensted som eksempelvis U19-spiller på Liga 1-holdet, jamen, så bliver du automatisk også en del af danmarksserie-truppen, hvis du vil. Vi har allerede i dag et førstehold med virkelig mange unge spillere, som arbejder stenhårdt og gør det godt weekend efter weekend, og det er da værd at fremhæve, at to af dem, der har markeret sig i år og vist, hvor langt man kan nå, faktisk er af egen avl, siger Alex Nørlund med henvisning til 19-årige Frederik Andersen og 21-årige Christian Jørgensen.

Er I ved at lave en ”FC Nordsjælland”?

- Ha ha, nej, det vil jeg ikke sige, men – bare fordi man er serieklub, kan man jo godt hente inspiration fra højere niveau. Jeg synes, det er helt fantastisk, at vi har en kerne bestående af unge talenter på 19 til 24 år, for er man god nok er man gammel nok. Vi vil gerne have et hold med masser af vilje, lyst og energi, for det kan bringe os langt. Så er det trænernes opgave at lære dem om alt det, der foregår oppe i hovedet, så de træffer de rigtige beslutninger.

Foto: Birte Pedersen.

Alex Nørlund fremhæver den årlige træningslejr i Alicante som én af de ting, der gør, at man i Hedensted spiller fodbold under nogle vilkår, der på mange måder minder om det, man finder hos de professionelle.

- På den tur fik vi set igen i år, hvor meget det giver på den sociale konto, at de får den oplevelse sammen. Det var tre dage, hvor alt handlede om fodbold, og hvor stemningen bare var sindssygt god. Jeg kan mærke, at de alle sammen vil det her, for de vil hinanden, og de har syv trænere som en samlet enhed, der tænker fodbold efter den samme opskrift.

Alex Nørlund bemærker også, at klubbens U19 Liga 3-hold forleden tog til Jelling og vandt med et sammensat hold af spillere fra U15 til U19. Det viser igen, at vejen er åben for dem, der vil det nok, når en 14-årig kan spille med så langt oppe og præstere på lige fod med spillere, der snart er seniorer.

- Det er en del af talentudviklingen, at vi konstant udfordrer de bedste på den måde. Fremover vil de bedste U16 Liga 2-spillere derfor komme op og træne med U19 Liga 3-holdet, for det gavner udviklingen at træne opad. Jo længere ned i systemet, man kan det, desto bedre er det på den lange bane. Det er et godt billede på hele vores tankegang, hvor jeg siger, at vi skal dyrke dem, der kan noget ekstraordinært, og som har viljen, siger Alex Nørlund.

Det helt store mål for HIF er at blive så attraktiv en klub, at man kan rekruttere talentfulde spillere ude fra samtidig med, at man skaber nogen selv. Præcis, som det er tilfældet med Frederik Andersen og Christian Jørgensen, der har arbejdet ekstraordinært hårdt og derfor nu bliver lønnet med masser af spilletid på førsteholdet.

Kontaktinfo:
Alex Nørlund